حسن حیدری: فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با حضور قدرت‌های مطرح این قاره از امشب دور جدید خود را آغاز می‌کند.

در این دوره تغییر و تحولات زیادی در جابه‌جایی بازیکنان مطرح صورت گرفته و شاهد حضور بازیکنان برجسته در این لیگ خواهیم بود.
از سال 1992 که این بازی‌ها از جام باشگاه‌های اروپا به لیگ قهرمانان اروپا تغییر نام داد با توجه به افزایش تعداد تیم‌های حاضر، این بازی‌ها به حالت یک لیگ پویا و منظم درآمد، با یک سازماندهی قدرتمندانه که از سوی یوفا هدایت می‌شد.
یوفا همه ساله از راه برگزاری این بازی‌ها سود سرشاری را به دست می‌آورد که مبالغ هنگفتی نیز نصیب تیم‌های حاضر در رقابت‌ها می‌شود.
در حال حاضر 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی به رقابت می‌پردازند.  چلسی، بارسلونا، بایرن مونیخ، لیورپول،رئال مادرید، منچستر یونایتد، آث میلان و... از جمله تیم‌هایی هستند که امید زیادی برای رسیدن به قهرمانی دارند.
حادثه بزرگ
در قرعه‌کشی انجام شده مهمترین حادثه‌ای که رخ داد چلسی و بارسلونا دو رقیب دیرینه در لیگ قهرمانان اروپا در یک گروه قرار گرفتند. چلسی در فصل جدید با به خدمت گرفتن بازیکنان نامداری چون میشائیل بالاک و اندری شوچنکو می‌خواهد در این جام به مقام قهرمانی برسد.
چلسی، سه‌شنبه در استمفورد‌بریج میزبان وردربرمن است. آلمانی‌ها فصل پیش تا مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان پیش رفتند، اما در جدالی نابرابر و در حالی که تا پیروزی چند ثانیه فاصله داشتند بازی را به یوونتوس واگذار کردند. البته چلسی نیز در نیمه نهایی به بارسلونا باخت. خوزه مورینیو امیدوار است در این فصل چلسی را به نهایت آرزویش که قهرمانی در اروپاست برساند. در بازی دیگر این گروه بارسلونا در ورزشگاه غول‌آسای نیوکمپ به مصاف تیم لفسکی‌صوفیا می‌رود. این تیم بلغاری در مرحله مقدماتی کیه‌وو را حذف کرد و به نظر نمی‌رسد حریف آسانی برای بارسلونا باشد.
آبی اناری‌ها در این فصل بیشتر ستارگان مطرح خود را حفظ کرده‌اند و علاوه بر آن لیلیان تورام و جیان لوکا  زامبروتا را به جمع خود اضافه کرده‌اند. گودیانسن نیز از چلسی به این تیم نقل مکان کرد تا جانشین هنریک لارسن سوئدی شود. بارسلونا در این بازی با سه مهاجم به مصاف تیم حریف می‌رود. فرانک رایکارد، مربی هلندی بارسلونا در مورد این بازی می‌گوید: از حریف شناخت کافی داریم و به راحتی و بدون استرس در مقابل لفسکی ظاهر می‌شویم. تیم‌های بایرن مونیخ و اینترمیلان دو تیم مدعی گروه B هستند که باید برای صعود با تیم‌های اسپارتاک‌ مسکو و اسپورتینگ لیسبون جدال کنند. در روز نخست بازی‌های این گروه در پرتغال تیم اسپورتینگ لیسبون  میزبان اینترمیلان است که در فصل جاری با توجه به اوضاع بحرانی یوونتوس دو ستاره سرشناس این تیم را به خدمت گرفت.
این بازی از جهتی یادآور خاطرات لوئیس فیگو ستاره کنونی اینترمیلان برابر همبازی‌های سابقش است. زالاتان ابراهیموویچ در این بازی در کنار آدریانو در خط حمله اینتر انجام وظیفه خواهد کرد. بایرن مونیخ قهرمان سه دوره این جام در اولین گام به مصاف اسپارتاک مسکو می‌رود. با حضور وان بومل‌ هافبک سابق بارسلونا در بایرن به نظر می‌رسد جای خالی بالاک تا حدودی پر شود و او در خط میانی به عنوان یک طراح و بازیگردان انجام وظیفه کند. در خط حمله بایرن نیز قطعاً‌ روی مکای و لوکاس پودولسکی در میدان حاضر خواهند شد. البته اسپارتاک مسکو در سال‌های اخیر خود را به خوبی به رقبای اروپای خود نشان داده است و حریف آسانی برای بایرن مونیخ نخواهد بود.
اسپارتاک در این بازی امید زیادی به میهایلوپا جانوویچ و فرناندو کاونگی مهاجم آرژانتینی خود دارد.
یورش لیورپول برای جامی دیگر
تیم لیورپول که به لطف بازی‌های مقدماتی و عبور از مکابی حیفا جواز حضور در مرحله نهایی را بدست آورد در قرعه‌کشی نیز با اقبالی بلندروبه‌رو شد و در گروهی نسبتاً‌ خوب قرار گرفت. این تیم با آیندهوون، گالاتاسرای، بوردو در گروه سوم این بازی‌ها به رقابت می‌پردازد. لیورپول، قهرمان دو دوره پیش این بازی‌ها به هلند سفر کرده تا با تیم آیندهوون دیدار کند. رافابنیتز سرمربی لیورپول در مورد شانس صعود لیورپول از این گروه گفت: در حال حاضر برای پیش‌بینی این قضیه کمی زود است. اگر چه در گروه ما تیم‌های سرشناسی حضور ندارند اما باید از تیم‌هایی مانند گالاتا‌سرای و بوردو هراس داشت، زیرا آنها چند سالی است از این بازی‌ها دور هستند و برای کسب موفقیت گام به رقابت‌ها می‌گذارند.
در استانبول نیز گالاتا‌سرای میزبان بوردو فرانسه است. این بازی در ورزشگاه آتاتورک برگزار می‌شود که در سال 2005 میزبان فینال این بازی‌ها بود. در این بازی گالاتاسرای
تولقا شیهان و اورهان آک دو مدافع خود را به دلیل آسیب‌دیدگی در اختیار ندارد. در تیم گالاتاسرای حسن ساس و هاکان شوکور در خط میانی و حمله همچنان امید اول ترک‌ها به شمار می‌رود. تیم‌های والنسیا، شاختار دونیتسک، المپیاکوس و آث رم ایتالیا 4 تیمی هستند که در گروه D قرار دارند.
تیم والنسیا بخت اول صعود از این گروه به شمار می‌رود. این تیم با استخدام فرناندو مورینتس در صدد ترمیم خط حمله خود در این فصل برآمده است. البته مورینتس در کنار خود دیوید ویلا را دارد که یکی از مهاجمان برجسته تیم ملی اسپانیا در جام جهانی بود. والنسیا در دور مقدماتی با حذف سالزبورگ به این مرحله راه یافت. والنسیا در اولین بازی در یونان با المپیاکوس دیدار می‌کند. در تیم یونانی بازیکنان مطرح چون بابانگیدا نیجریه‌ای،  دیدر دومی فرانسوی، البرتو کاستلیو اروگوئه‌ای و میلوساو ماریچ یوگسلاو حضور دارند.
تیم آث‌رم که به لطف محرومیت‌های در نظر گرفته شده برای تیم‌های  همچون یوونتوس، به مرحله نهایی لیگ قهرمانی راه یافت در بازی اول خود در ورزشگاه المپیک رم میزبان شاختار دونیتسک اوکراین است. اوکراین کشور کوچک اروپایی در این فصل لیگ قهرمانان دو نماینده را در مرحله نهایی دارد. تیم آث رم در تمامی خطوط سه گانه دارای بازیکنان ارزشمندی است که نقش کلیدی دارند. حضور این تیم در سال‌های اخیر در سطح اروپا بسیار کمرنگ بوده است، اما این بار با تمام قوا قصد صعود به مرحله یک هشتم نهایی را دارد.
آث رم آخرین بار در سال 1984 به فینال این رقابت‌ها رسید که بعد از تساوی یک بر یک در وقت قانونی مقابل لیورپول در ضربات پنالتی چهار بر دو شکست خورد تا در ورزشگاه اختصاصی خود جام را از دست بدهد.
تکرار حادثه
لیون فرانسه که فصل پیش با  اقتدار کامل به عنوان تیم اول گروه به دور بعدی راه یافت درست مثل فصل قبل با رئال مادرید در یک گروه قرار گرفت تا دیدار تازه‌ای را با این تیم داشته باشد.
نکته مهمتر که در بازی اول نیز مثل فصل قبل میزبان رئالی‌هاست. ژرارد هولیه سرمربی لیون با خرسندی از قرعه‌ای که تیمش با آن روبه‌رو شده است در این باره می‌گوید: رئال تیم قدرتمندی است و از این که بار دیگر با چهره متفاوتی با این تیم روبه‌رو می‌شویم بسیار خرسند هستم.  تیم رئال در این فصل با جمع‌آوری ستاره‌های سرشناس و رهبری کاپلو بار دیگر توانایی‌های خود را به نمایش در آورد. رئال مادرید برای تلافی شکست سه بر یک مقابل لیون در ورزشگاه ژرلان نقشه‌های تازه‌ای را طراحی کرده است. تیم رئال مادرید در 8 بازی گذشته خود در فرانسه 4 بار شکست خورده است. رئالی‌ها نیز یک بار در فصل 2004/2003 سه بر یک مقابل موناکو شکست خورده بودند. تیم لیون در این فصل محمد دیارا هافبک خود را به رئال مادرید فروخته است. اما هستند ستارگانی چون سیدنی گوگو، سیلوین ویلتورد و جونینهو که پیروزی درخشان فصل قبل را مقابل قوها سفید مادریدی تکرار کنند.
فابیو کاپلو در فصل 97-1996 در اولین سال مربیگری در رئال مادرید این تیم را قهرمان جام باشگاههای اروپا کرد.
تیم رئال مادرید در اولین دوره این بازی‌ها با تیم فرانسوی استادی رمس در فینال جام باشگاه‌های اروپا حضور پیدا کرد و موفق شد این تیم را چهار بر سه شکست دهد. سه سال بعد بار دیگر این دو تیم به فینال راه یافتند که این بار نیز رئال مادرید دو بر صفر به پیروزی رسید.
رئال مادرید تا‌کنون دوازده بار به فینال این جام راه یافته که در آن 9 بار به پیروزی رسیده و 3 بار نیز در سالهای 81 و 64، 62 شکست خورده است.
در بازی دیگر این گروه استه‌وابخارست میزبان دینامو کیف اوکراین است.
استه‌وابخارست یک بار در سال 1986 فاتح این جام شد و با پیروزی در ضربات مقابل بارسلونا اسپانیا جام را به بخارست برد.
کابوس بنفیکا
تیم فوتبال منچستر یونایتد که فصل پیش در دور مقدماتی از دور بازی‌ها حذف شد باز هم با بنفیکا در یک گروه قرار گرفت. علاوه بر این دو تیم سلتیک و کپنهاگن نیز در گروه F  قرار دارند. در آخرین بازی مرحله مقدماتی دوره پیش بنفیکا در خانه با منچستر یونایتد دیدار داشت و تیم پرتغالی اجازه پیروزی به تیم انگلیسی را نداد تا باعث حذف منچستر یونایتد شود.
شیاطین سرخ در اولین بازی خود در اولدترافورد به مصاف تیم سلتیک می‌روند. رهبری تیم سلتیک برعهده گوردن استراچان بازیکن سابق تیم ملی اسکاتلند است و امید زیادی دارد تا تیمش را به دور دوم مسابقات رهنمون کند. سلتیک اولین تیم جزیره بود که در سال 1967 موفق شد با پیروزی دو بر یک مقابل اینتر میلان جام را به این منطقه آورد. یک سال بعد منچستر یونایتد به این افتخار نائل شد و فاتح جام باشگاههای اروپا گردید.
در بازی دیگر این گروه کپنهاگن که در مرحله مقدماتی شگفتی‌ساز بود و باعث حذف آژاکس با ستارگانش  شد میزبان تیم بنفیکاست.
تقابل دال‌ با اندیشه‌های ونگر
هامبورگ بعد از سالها دوری از بزرگترین رویداد ورزشی فوتبال باز هم به این بازی‌‌ها راه یافت. این تیم که در سال 1983 با پیروزی مقابل یوونتوس برای اولین بار قهرمان این جام شد دیگر نتوانست در جام باشگاههای اروپا به موفقیت برسد.
هامبورگ در گروه G  با تیم‌های آرسنال، پورتو و زسکامسکو هم‌گروه است. یاران توماس دال در اولین گام در ورزشگاه اختصاصی خود با آرسنال دیدار می‌کنند. هامبورگ اکنون در مرز آمادگی کامل به سر می‌برد و در پی یک پیروزی بدون دردسر در خانه است. مهدی مهدوی‌کیا در این بازی یکی از مهره‌های ارزشمند هامبورگ است که با نفوذهای خود از جناح راست در پی اجرای طرح‌های هامبورگ در داخل میدان است.
البته آرسنال تیمی به مراتب با تجربه‌تر از هامبورگ در این جام است و در سالهای اخیر همواره در این بازی‌ها حضور پررنگی داشته است. در تیم آرسنال آنری به همراه وان برسی در خط حمله بازی خواهند کرد. سیستم بازی هامبورگ در مصاف با آرسنال رساندن توپ از دو جناح برای گوئه‌ررو‌‌ ‌و سانگو است. البته در بازی قبلی مقابل اوساسونا آنها از همین طریق به دروازه حریف رسیدند. این در حالی است که اساس بازی آرسنال پرهیز از بازی هوایی و به جریان انداختن توپ روی زمین است تا با نفوذهای انفجاری تیری آنری به دروازه هامبورگ نزدیک شوند. در بازی دیگر این گروه پورتو در خانه با زسکامسکو دیدار می‌کند. پورتو در این فصل یورگی فوکلی دفاع راست تیم مونته‌ویدو اروگوئه را به خدمت گرفته است.
اقبال بلند آث میلان
آث میلان که با نفوذ خود در لایه‌های درونی ورزش ایتالیا مانع از سقوطش به سری B شد در آستانه محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت اما یوفا به این تیم اجازه داد تا با حضور در مرحله مقدماتی به جمع بزرگان این جام ملحق شود.آث میلان با پیروزی مقابل ستاره سرخ بلگراد قدم به مرحله نهایی گذاشت و در قرعه‌کشی نیز با اقبال بلندی روبه‌رو شد.این تیم در گروه H با آ.ا.ک آتن، اندرلشت بلژیک و لیل فرانسه بازی خواهد کرد.
کد خبر 3904

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز